luni, 6 februarie 2012

Testul celor trei

In Grecia antica, Socrate (469-399 i. Hr.) era foarte cunoscut pentru intelepciunea lui..
Intr-o zi  el s-a intalnit intamplator cu cineva care i-a spus: “Socrate, stii ce-am auzit tocmai acum despre unul dintre cunoscutii tai?”
“Stai o clipa”, replica Socrate. “Inainte sa-mi spui, as vrea sa treci print-un mic test, numit TESTUL CELOR TREI.”
“Testul celor trei?”
“Da”, a continuat Socrate. “Inainte sa-mi vorbesti despre cunoscutul meu, sa testam ce ai de gand sa-mi spui. Primul test este cel  al adevarului: Esti absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevarat?”
“Nu,” spuse omul. “De fapt eu am auzit doar.”
“In regula”, zise Socrate. “Asadar, in realitate, tu nu stii daca este adevarat sau nu. Acum, sa incercam testul al doilea, cel al binelui: Ceea ce vrei sa-mi spui despre cunoscutul meu, este ceva de bine?”
“Nu, dimpotriva.. .”
“Deci”, a continuat Socrate, “vrei sa-mi spui ceva rau despre el, cu toate ca nu esti sigur ca este adevarat?”
Omul a dat din umeri, putin stanjenit si Socrate a continuat.
“Exista o a treia proba – filtrul utilitatii: Ceea ce vrei sa-mi spui despre el, imi este de folos?”
“Nu, nu chiar…”
“Ei bine”, a conchis Socrate, “daca ceea ce vrei sa-mi spui nu stii daca e adevarat, nici nu e bine, nici macar de folos, atunci, de ce sa-mi spui?”

Niciun comentariu:

 👀Eram copil si imi amintesc cu groaza o intamplare care m-a marcat serios. Locuiam pe o strada care era perpendiculara cu calea ferata , s...