Colindatul, un obicei demult apus
Sărbătorile de iarnă deschid sezonul colindelor. Obiceiul a devenit un  bun prilej de distracţie, mai ales în rândul tinerilor. De Crăciun se  încropeşte la repezeală un pseudo-cor şi se porneşte "la colindat".  Băutura, mâncarea şi distracţia sunt pe primul plan. Găştile de  petrecăreţi chefuiesc până in zori, fără să cunoască cu adevărat  semnificaţia păgână a tradiţiei. Repertoriul nu depăşeşte de obicei  două, trei strofe arhicunoscute, melodia fiind ignorată din principiu.  Puţini ştiu că obiceiul este unul de binecuvântare, de protecţie şi  bună-vestire. Adevărata tradiţie a colindatului devine pe zi ce trece un  capitol de folclor, păstrat in fonotecile cercetătorilor. Tragedia cea  mai mare este că nici măcar interpreţii de muzică populară nu mai sunt  interesaţi în a promova colinde autentice, lăsându-se purtaţi de  interese financiare. Iată cum, pe lângă aspectul păgân venit din  antichitate, se adaugă un aspect păgân "modern", mă refer la practicile  păcătoase descrise mai sus, care nu au nimic din Duhul Mântuitorului. 
Tradiţia colindatului se luptă din greu cu interesele unei afaceri de  sezon. Tarabele şi magazinele de specialitate abundă în producţii kitch.  "Oamenii nu au practic nici un criteriu de selecţie calitativă, între  un colind tradiţional şi unul "coafat", de tranziţie", mărturiseşte un  interpret de muzică populară din Cluj. Aceasta se datorează în primul  rând ruperii legăturilor cu lumea de la sat, a urbanizării forţate din  timpul regimului comunist. Transformarea este şocantă, de la  sonorităţile simple, vechi, s-a trecut în unele cazuri la acompaniament  electronic de ultima oră. Ritmurile şi melodiile vechi au fost înlocuite  cu tangouri, valsuri si marşuri consacrate, care oripilează de-a  dreptul urechea. Tendinţa comercială este evidentă, colindele tind să  devină adevărate "manele de iarnă", textele sunt modificate, mesajele  evanghelice, legate de Naşterea lui Iisus Hristos, au fost înlocuite cu  texte lacrimogene, despre părinţi abandonaţi şi frustraţi în preajma  sărbătorilor. 
Ignatul bate la uşa Crăciunului
De Ignat şi până la Crăciun se porneşte alaiul obiceiurilor de  purificare, tradiţii vechi şi precreştine. De Ignat, sărbătoarea  Sfântului Ignat Teoforul, oamenii nu lucrează, singura activitate fiind  sacrificarea şi pregătirea porcului. Preparatele vor îmbogăţi masa de  Crăciun, semn al abundenţei şi al belşugului. Adunaţi in grupuri,  tinerii merg cu turca, capra sau brezaia. Turca este un bot de oaie cu  piele de iepure pe la barbă, cu urechi de iepure şi coarne de lemn,  împodobite cu diferite ornamente. Capra este un bot de capra cu coarne  de berbec. Ambele sunt fixate pe un băţ şi jucate, într-un ritual bine  stabilit. La sfârşit turca şi capra mor; ele sunt simboluri ale anului  care moare. Capra şi turca sunt simboluri demonice, ele sunt purtate în  comunitate şi arătate tuturor pentru a înlătura astfel frica şi  blestemul. Folcloriştii identifică aceste imagini cu reminiscenţele  mitologiilor populare în care zeii demonici aveau reprezentări de acest  gen (Bachus - ţap). Alt obicei, tot mai rar întâlnit, este ursul. Doi  tineri sunt îmbrăcaţi într-o blană de urs. Ei sunt însoţiţi de doi  "moşi" care au grijă ca ursul să joace aşa cum i se cântă. Jocul agonic  al ursului simbolizează, la fel, moartea anului vechi şi naşterea  aceluia nou. Tradiţia populară păstrează pe un fond precreştin şi  sceneta Irozilor. Aceştia îi întruchipează pe cei trei crai de la  Răsărit, veniţi să aducă daruri de vin, tămâie şi smirnă pruncului Iisus  Hristos. Doar Irozii reprezintă un obicei specific Crăciunului,  celelalte făcând parte din ritualurile de pregătire în vederea venirii  Anului Nou. 
Orice  sărbătoare are menirea de a aduna oamenii într-o comunitate, care îşi  validează astfel sistemul de valori. Crăciunul la români este o poveste  despre recunoştinţă, comuniune şi Lumina Naşterii lui Iisus Hristos;  este o poveste colorată cu glasuri din alte timpuri, cu gesturi profunde  venite din negura începuturilor. Amestec de sacru si profan, amestec de  sacru creştin si tradiţie păgână, expresie a bucuriei, a bucuriei de a  trăi viaţa; Viaţa care biruie întotdeauna moartea. În ieslea Betleemului  acum 2000 de ani se năştea speranţa lumii. De atunci, cerul se deschide  în fiecare an pentru ca îngerii să psalmodieze Naşterea celui fără de  început. "Pace pe pământ... între oameni bună voie", omul-dumnezeu,  pruncul din Betleemul Iudeei ridica umanitatea în îmbrăţişarea lui  Dumnezeu.- Vi s-a născut Mântuitorul! glăsuiau triadele îngereşti, s-a  născut cel ce va călca Moartea şi va birui porţile iadului.  Câţi sunt cei care  gândesc în timp ce sărbătoresc acest "Crăciun românesc" la Mântuitorul care prin jertfa Sa a dat lumii libertatea şi  a biruit porţile iadului?
Obiceiuri de Crăciun
Sărbătoarea Naşterii Domnului este marcată de numeroase tradiţii.  Începând din ajunul Crăciunului, uliţele satelor răsună de glasurile  colindătorilor. Purtând costume tradiţionale şi traiste cât mai  încăpătoare, aceştia merg din casă în casă, pentru a le ura oamenilor  fericire şi prosperitate. Colindele sunt de două feluri: religioase şi  laice. Subiectele celor religioase se referă de cele mai multe ori la  Iisus Hristos. Pe de altă parte, colindele lumeşti au un caracter liric  şi deseori sunt improvizate de colindători, în funcţie de gazda pentru  care cânta.
Copiii de până la 7-8 ani - spun etnografii - umblă cu colindeţul în  ajunul Crăciunului: "Colinde, colinde, daţi bomboane în coşuleţ". Când  se înserează încep să umble pe la case şi cetele de colindători adulţi.  Cei maturi umblă cu colinde foarte vechi. În partea de sud a Basarabiei  se umblă chiar cu colindul precreştin laic, de gospodar, de casa, de  prunc, de fată, de flăcău, de logodiţi.
De la Crăciun şi până la Bobotează colindătorii umblă cu "Steaua" care  vesteşte Naşterea lui Iisus. În unele locuri se întâlneşte cântarea  numită "Vecleem", sau "Irozii", o dramă religioasă care înfăţişează  misterul Naşterii Domnului în toate fazele sale. Pe lângă aspectul  religios al colindelor, în timp a evoluat şi partea laică a acestei  tradiţii. În unele locuri este obiceiul ca flăcăii să umble cu "Capra",  "Ursul" sau "Cocostârcul". În aceste jocuri sunt purtate măştile  confecţionate din piei sau blană şi sunt ironizate personajele rele (ba,  dacă duhurile rele sunt în controlul acestor activităţi, cred că alţii  sunt cei ironizaţi: colindătorii - n.m.). Cu această ocazie, gazda  împarte colindătorilor covrigi, nuci, mere şi colăcei pe care  gospodinele le frământă din timp cu prilejul Crăciunului. - Ier.7:18;  44:19
A merge cu colindul, din nou spun, ca şi despre cele ce am vorbit până  acum, nu este o poruncă a Bibliei. Nu este scris nicăieri în N.T. că  Dumnezeu vrea ca într-o anumită perioadă a anului să mergem pe timp de  seară de la uşă la uşă ca să cântăm cântece care au sau nu legătură cu  naşterea Mântuitorului. Este chiar foarte clar pentru orice creştin că a  vesti prin incantaţii sau simple urări credinţele unor religii păgâne  (moare anul, se naşte soarele, etc.) sau a binecuvânta în numele unor  dumnezei falşi este greşit. A colinda cu cântece păgâne este păcat. Şi  tot păcat este a participa la desfrâul care îl săvârşesc grupurile de  colindători. Suntem însă trimişi de Domnul Isus Hristos să vestim  Evanghelia la orice făptură şi să facem ucenici din toate neamurile, iar  Pavel ne învaţă să predicăm Cuvântul la timp şi nelatimp. Domnul Isus  ne învaţă să fim înţelepţi ca şerpii şi fără răutate ca porumbeii iar  Pavel ne spune să răscumpărăm vremea pentru că zilele sunt rele. Oare nu  am putea folosi această ocazie a colindelor pentru a spune altora  vestea naşterii Mântuitorului? Dacă Domnul nu vă permite acest lucru, să  n-o faceţi! Dar dacă El vă trimite, veţi greşi dacă nu veţi asculta!  Iar în ce-i priveşte pe alţii, şi ce fac ei… Dumnezeu este stăpânul lor…  - Rom.14:4,5.
http://www.zamolxis.ro/modules.php?name=News&file=article&sid=67 
  
miercuri, 7 decembrie 2011
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Dragostea Un tata isi aduna copii pe langa patul in care zacea si le face decunoscut ce le lasa fiecaruia. Averea era mpartita in mod eg...
- 
Iov Cap.3 versetul 6 Noaptea aceea! S-o acopere intunericul SA PIARA DIN AN . Intrebare: Este posibil sa fie data de 30 februarie? Iov cap...
- 
💓De vorba cu Domnul💓 - Doamne, de ce m-ai lasat sa inaintez cand am facut primi pasi spre cadere??? - Pentru ca avut incredere in tine ...
- 
Ca sa poti sa-ti aduci copilul la Dumnezeu este nevoie mai intai de un plan bine gandit. Totul incepe inainte de nasterea lui si continua...
- 
Am crescut cu un tata agresiv care ne batea de multe ori fara sa cantareasca vina si in functie de ea sa fim pedepsiti. Eram al treilea cop...
- 
Un băiat întrebă intr-o zi pe Dumnezeu, i ... " Dumnezeul meu , vreau să te întreb ceva . " Şi Dumnezeu îi răspunde...
- 
Doi baieti de la departamentul de lucrarii publice isi desfasurau activitatea pe o strada. Unul sapa groapa iar celelalt imediat dupa el ...
 
 
 
 
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu